NNGB

Bewegen is goed voor je. Door voldoende te bewegen blijf je langer gezond en heb je minder snel last van lichamelijke klachten.
De  ‘Nederlandse Norm Gezond Bewegen’  (NNGB) geeft aan hoeveel mensen minimaal moeten bewegen om gezond te blijven. Deze norm gaat uit van ‘gezonde’ mensen. De norm is verschillend voor jongeren, volwassenen en ouderen. De basis voor dit verschil ligt in het feit dat activiteiten meer energie kosten naarmate iemand ouder wordt.
Jongeren onder de 18 jaar
  • 1 uur matig intensief bewegen per dag (>= 5 METs), waarbij de activiteiten minimaal twee maal per week gericht zijn op het verbeteren of handhaven van lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid en coördinatie).
    Voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij jongeren zijn rustig fietsen, skeeleren of skateboarden.
Volwassenen
  • 30 minuten matig intensief bewegen, op tenminste 5 dagen van de week (bij voorkeur 7 dagen) (>=4 METs).
    Voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij volwassenen zijn wandelen met 5-6 km/uur (dus flink doorwandelen) en fietsen met 15 km/uur.

Ouderen boven de 55 jaar

  • 30 minuten matig intensief bewegen, op tenminste 5 dagen van de week (bij voorkeur 7 dagen) (>=3 METs).
    Voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij ouderen zijn wandelen met 3-4 km/uur en fietsen met 10 km/uur.
  • Voor niet-actieven, met of zonder beperkingen, is elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging zinvol, ongeacht duur, intensiteit frequentie of type.

Wat is matig intensief bewegen?

Dat is voor iedereen anders. Als je nooit fietst, dan span je je al voldoende in bij een snelheid van 15 kilometer per uur. Als je al wel regelmatig in een flink tempo fietst, dan voelt je je hartslag misschien pas oplopen bij 20 kilometer per uur. Het is belangrijk dat je hart door de beweging goed aan het werk wordt gezet. Je merkt dit doordat:

  • je behoorlijk moet ademhalen, zonder dat je buiten adem raakt;
  • je hart sneller gaat kloppen;
  • je krijgt het warmer door het bewegen en je kan gaan zweten.
Wil je meer weten over waarom bewegen goed is voor je hart en bloedvaten? Kijk dan op de pagina over Bewegen op de website van de Hartstichting.