Smoezen

Iedereen kan wel een excuus bedenken om niet te bewegen of niet gezond te eten. Toch hoeft het helemaal niet veel tijd, moeite en geld te kosten. Het gaat erom dat je vooral iets zoekt en iets doet wat bij je past en wat je leuk vindt! En als je het eenmaal doet, zul je merken dat het helemaal niet zo moeilijk is, dat je je veel fitter voelt en dat je er ook juist energie van krijgt!

Herken jij je in de onderstaande smoezen? Lees dan ook even het antwoord met de goede alternatieven.

 – Ik heb geen tijd om te bewegen

Dat komt goed uit. Voor bewegen heb je niet veel tijd nodig. Soms kun je er zelfs tijd mee besparen. Met de trap ben je vaak sneller boven dan met de lift. De fiets is soms sneller dan het OV. Gebruik je sporttijd tevens voor iets anders. Voer dat overleg met een collega bijvoorbeeld tijdens een wandeling of ga samen met je vrienden of je vriendinnen sporten. Gezellig, sportief en vaak houd je samen sporten ook langer vol!

– Ik heb teveel huiswerk

Door veel huiswerk kan beweging er nogal eens bij inschieten. Neem even pauze en ga even in de frisse lucht bewegen. Het geeft je nieuwe energie en dan kan je er weer met goed tegenaan, je zult zien dat je huiswerk daardoor sneller en beter gaat.

 Ik ben te moe

Soms denk je dat je te moe bent om te bewegen, maar een beetje actie geeft je juist nieuwe energie. Als je regelmatig beweegt voel je je fitter en slaap je beter en ben je dus minder moe. Na een paar keer merk je dat al. Je hoeft er geen zware inspanningen voor te doen.
Een leuke tip: Doe bijvoorbeeld mee met het tv-programma ‘Nederland in Beweging’ (6.45-7.00 uur Ned. 1). Dat is al de helft van je dagelijkse portie beweging!

– Ik ben te oud

Oma’s die dansles volgen en opa’s die heggen snoeien: het zijn geen uitzonderingen. Het is nooit te laat om wat extra lichaamsbeweging in te bouwen in je dagelijkse activiteiten.

 Ik beweeg al genoeg.

Heb je de NNGB al gecheckt?

– Ik krijg veel lichamelijke klachten door bewegen

Bewegen moet leuk zijn en mag nooit klachten geven. Is dat wel het geval? Dan is er iets niet in orde en kun je het beste advies aan je huisarts of aan een fysiotherapeut vragen. Zij kunnen je helpen van je klachten af te komen. En misschien heeft de gymdocent een goede tip?

– Ik ben te dik

Iedereen kan bewegen, ongeacht je gewicht. Het is echt niet nodig om hard te rennen en veel te zweten. Begin makkelijk (bijvoorbeeld wandelen in plaats van hardlopen, of ga lekker zwemmen) met dingen die je leuk vindt om te doen. Je gaat vast snel vooruit. Een voordeel is dat sport en bewegen je helpt om je gewicht onder controle te houden.

 Ik zou niet weten waar ik moet bewegen.

Bewegen kan overal. Het hoeft niet in een club of een gymzaal, een zwembad of een sporthal. Thuis of op het werk kun je prima bewegen. De trap nemen in plaats van de lift, een wandelingetje, met de fiets naar de bakker of de slager. Iedereen kan overal meer bewegen. Wil je liever naar een vereniging of sportschool? Kijk in de gemeentegids of vraag je gymdocent waar jij in de buurt kunt sporten. Vaak mag je de eerste keren gratis meedoen.

– Ik heb geen zin

Je kunt op zoveel leuke manieren bewegen, iedereen kan iets vinden wat hij of zij leuk vindt om te doen. En als je iets doet wat je leuk vindt, krijg je vanzelf zin!

– Het regent/het is te koud/het is te warm om te sporten

Regent het, ga dan overdekt sporten. Is het koud? Ga schaatsen. Is het warm? Ga lekker zwemmen.

– Ik ben al slank genoeg, dus hoef ik niet meer te bewegen.

Niet iedereen beweegt om slank te worden. Ook slanke mensen hebben baat bij beweging, want ook zij willen gezond blijven. Je kunt het ook doen voor de gezelligheid, fitheid en tegen stress.

– Ik wil niet alleen

Hoeft ook niet. Misschien is er in uw omgeving wel iemand die net zo graag als u wil bewegen. Een collega, een buurman of buurvrouw een vriend of vriendin? Door samen af te spreken om regelmatig te bewegen, is de kans veel groter dat u het ook volhoudt. Of kijk eens op beweegmaatje.nl. Hier kunt u iemand vinden bij u in de buurt, die op ongeveer hetzelfde niveau sport.