Tips

Er is voor iedereen wel een manier te bedenken waarop je meer kan bewegen, ondanks een drukke baan, gezondheidsklachten, gebrek aan financiën, geen zin om te sporten enz… Kijk ook even op de pagina met de smoezen, daar staan al veel goede tips en alternatieven tussen.

Tips om meer te gaan sporten

– Bedenk eerst eens wat je graag zou willen doen: wat vond je als kind vroeger leuk, wat zou je samen met je partner kunnen doen, heb je vrienden die op een sportclub zitten waarbij je kunt aansluiten?
– Plan in je agenda tijd in om ook echt te gaan sporten! Geen tijd is snel een excuus, maar voor sporten moet je tijd maken. Het hoeft niet veel te zijn, want…
– Je kunt sporten in je dagelijks leven inbouwen: ga op de fiets naar je werk, ga lopend boodschappen doen, ga zelf in de tuin aan de slag.
– Ga samen met iemand sporten: als je samen gaat, heb je een stok achter de deur om te gaan. Je wilt iemand anders toch niet teleur stellen? En het is ook erg gezellig om samen te gaan.
– Ook op je werk kun je meer gaan bewegen: plan eens een lunchwandeling. Gelijk even lekker een frisse neus halen is ook goed om daarna weer gemotiveerd en met frisse moed aan de slag te gaan.
– Bedenk dat je niet altijd tot het uiterste hoeft te gaan om toch te bewegen en fit te blijven. Gewoon lekker actief is al een gezonde stap vooruit.
– Zie sporten als een onderhoudsproces. Net als dat je wekelijks boodschappen moet doen, is ook met regelmaat sporten belangrijk. Het helpt je om fit en gezond te blijven, je slaapt beter, je hebt minder stress, je krijgt een mooiere huid, je voelt je er goed door en je ziet er beter uit!

Tips om gezonder te gaan eten en af te vallen

– Bedenk voor jezelf waardoor het komt dat je dikker bent of dat je ongezond eet. Ga eens goed letten op je eetpatroon, dan kun je zien waar het mis gaat en wat er moet veranderen.
– Bepaal een realistisch doel: elke maand 2 kilo is een beter vooruitzicht dan ineens 20 kilo!
– Maak een haalbaar actieplan: waar ga je mee beginnen? Minder snoepen? Goede start! Minder frisdrank? Prima! Meer sporten? Top! Alles tegelijk..? Dat is misschien wel erg veel in 1 keer. Als je het niet kunt volhouden, ben je straks weer terug bij af. Het is beter om met kleine stapjes te beginnen. Dat houdt het ook overzichtelijk.
– Bedenk wat je gaat doen bij moeilijke momenten: ga niet met honger naar een feestje, neem een kauwgompje als je lekkere trek krijgt, zoek afleiding als je trek krijgt. Laat bijvoorbeeld de hond uit of bel iemand op.
– Zoek recepten die je lekker lijken en die goed zijn bij het afvallen: zo blijf je toch lekker eten, ook tijdens het afvallen.
– Roep de hulp in van familie en vrienden om je te helpen: je hoeft het niet alleen te doen.
– Vier je succes! Trakteer jezelf op een bioscoopavondje als je weer 2 kilo bent afgevallen, koop een leuk tijdschrift of een boek. Dat maakt het leuk om af te vallen. Valt het aantal verloren kilo’s een keer tegen? Geen paniek, gewoon doorgaan met afvallen totdat je je streefgewicht hebt bereikt.
– Volhouden: blijf lekker en gezond eten, blijf bewegen en weeg jezelf niet te vaak
– Kom je er zelf niet uit? Roep dan de hulp in van een voedingsdeskundige, gewichtsconsulente of diëtist.

Tips voor ouders

Een gezond kind begint bij een gezond voorbeeld.
Als jij enthousiast sport en beweegt, vindt je kind het leuk om dat ook te doen.  Geef jij jouw na-aapje het gezonde voorbeeld?
Een leuke link voor ouders is de website www.hetgezondevoorbeeld.nl
Op de website kun je een test doen en kom je erachter of jij een gezond voorbeeld bent voor je kinderen. Met een paar klikken krijg je gelijk een persoonlijk advies met handige tips.


De beste tip van allemaal: Ga iets doen wat je leuk vindt en wat bij je past, dat houd je het langste vol! Veel plezier!!